Authors Posts by admin

admin

328 POSTS 48 COMMENTS
Owner inter4web.com. Online Businessman.

0 2013

         ASAMBOI

air-asam-boi

Air asam boi ni selalunya jadi rebutan juga di bazaar . Ini kerana air ini agak masam campur manis . Untuk penggemar rasa masam , pasti air ini akan menjadi pilihan. Namun , tak semua orang pakar buat air asam boi . Ada yang rasanya terbaik , ada juga yang kurang mengikut rasa yang sepatutnya .

        CENDOL

Cendol ni biasanya ramai yang makan dalam mangkuk . Tapi untuk bazaar , cendol dimasukkan dalam cawan atau plastik sahaja . Mudah untuk dibawa pulang . Ia juga menjadi tumpuan . Mungkin kerana santan dan gula merah yang digunakan dapat memaniskan tekak

      AIR MATA KUCING

Air mata kucing merupakan air yang jarang dijual di bazaar . Ini kerana air mata kucing ini harus dimasak . Tidak seperti air lain yang hanya di bancuh biasa dan dicampur air gula . Jadi , buat orang yang tidak gemar minum air paip yang sering digunakan untuk membancuh air bazaar , boleh lah mencari air mata kucing kerana ianya adalah air yang telah dimasak .

           TEBU

Air tebu sekarang sudah biasa dijual di dalam botol . Harga RM2.50 sebotol yang bersaiz 500ml . Ramai pelanggan mencari air tebu ini . Air tebu yang lebih baik untuk kesihatan adalah yang belum dicampur ais batu .

 JAMBU

Tidak ramai peniaga yang menjual air jambu bersama asamnya di bazaar . Jika ada peniaga yang menjual air jambu bersama asamnya , pasti tidak menang tangan . Kerana air jambu adalah salah satu jus khasiat pilihan ramai .

KATIRA

Air katira sukar dijumpai selain bulan Ramadhan . Air ini juga agak mahal harganya. Bahan yang digunakan juga bermodal tinggi. Sebungkus RM4 . Harga air katira yang semakin lama semakin meningkat tidak menjadi penghalang para penggemar untuk terus membeli .

KELAPA

Tak semua peniaga menjual air kelapa yang sedap . Kerana itu , apabila pelanggan mendapat target air kelapa yang sedap , pasti gerai itu akan menjadi tumpuan setiap minggu. Harganya juga tidak terlalu mahal dan tidak terlalu murah , hanya berpatutan. Semakin tinggi permintaan , semakin melambung harga. Air kelapa dapat melegakan haus dan menyegarkan tekak . Juga bagus untuk kesihatan .

SOYA

Air soya mempunyai permintaan tinggi tidak kira jual di pasar malam , pasar tani , atau bazar Ramadhan. Oleh kerana ramai yang membeli , ia termasuk dalam senarai air terbaik bazaar. Selain itu , orang yang menjual soya pasti akan turut menjual air soya sejuk atau panas , termask menjual Tau Fu Fa . Air soya juga antara air yang terpaksa dimasak . Jadi tak perlu risau air tak masak jika beli air soya.

TEH BUNGA

Agak bagus jika peniaga ada insiatif untuk menapis bunga sewaktu menuang air kepada pelanggam yang tidak makan bunga. Ini kerana ada pelanggan yang inginj air teh bunga tetapi minta untuk tidak memasukkan bunga. Jika bimbang beli air tak masak , boleh beli air teh bunga kerana ia juga terpaksa dimasak. Kalau tak dimasak , air tak akan menjadi teh bunga. Tak seperti air lain yang boleh dibancuh guna air paip.

BANDUNG

Air bandung yang sedap ada rasa manis, lemak dan berkrim. Walaupun ramai yang menjual bandung cincau di bazaar, ramai juga lebih suka bandung original yang tak perlukan modal untuk tambah cincau atau ais krim soda.

Selasai 10 minuman yang pasti akan menjadi tumpuan pelanggan bazaar . SELAMAT MENCUBA !

 

0 1590

Pada masa kini tren berkaca mata adalah disukai oleh lelaki . Bagi mereka kacamata berfungsi sebagai penambah fashion style. Terdapat berbagai jenis bentuk kacamata yang ditawarkan , antaranya kacamata kesihatan , pelindng dari sinaran matahari(sunglasses) , dan penggayaan semata-mata .

Perkara penting yang harus diperhatikan adalah bingkai kacamata yang berada di sekeliling lens. Pemilihan bingkai yang salah boleh membuatkan penampilan anda nampak buruk . Tujuan utama pemilihan yang sesuai agar dapat meningkatkan ketampanan wajah anda. Anda boleh mencuba tips pemilihan kacamata dibawah terlebih dahulu sebelum memilih bingkai yang sesuai.

tips-penting-pemilihan-bingkai-kacamata

Bentuk Wajah Persegi

Bentuk wajah persegi menjadi kegilaan ramai gadis . Bentuknya yang menunjukkan rahang yang tegas dan tulang pipi yang lebar membuatkan wajah kelihatan kukuh. Bingkai dengan bentuk persegi panjang dengan tepi yang lembut adalah pilihan yang tepat untuk bentuk wajah ini.

tips-penting-pemilihan-bingkai-kacamata-2

Bentuk wajah segitiga

Bentuk wajah segitiga adalah dagu yang sempit disertakan dengan pipi dan dahi yang lebar. Bagi mengurangkan keluasan dahi bahagian atas , anda boleh mencuba bingkai bentuk yang semakin lebar ke bawah. Pilihan warna yang lembut sangat sesuai. Anda juga disarankan mengguna kacamata dengan gaya tanpa bingkai.

 

 

tips-penting-pemilihan-bingkai-kacamata-3

Bentuk Hati

Wajah bentuk hati adalah tulang pipi dan dagu yang sempit namun lebar pada bahagian dahi. Untuk menyesuaikan bentuk wajah ini dengan bingkai , anda boleh memilih bingkai yang luas di bahagian atas dan mengecil di bahagian bawah. Model bingkai ini seakan-akan kupu-kupu, dengan sisi yang agak kelihatan seperti sayap. Bingkai yang tebal akan kelihatan lebih sesuai dengan anda.

tips-penting-pemilihan-bingkai-kacamata-4

Bentuk wajah oval

Bentuk oval adalah bentuk universal kerana anda lebih bebas untuk menentukan bingkai yang diinginkan. Bingkai dengan bentuk yang besar akan membuat wajah anda kelihatan lebih tegas. Namun anda harus menghindari bingkai dengan bentuk lengan bingkai yang lebih rendah , ia akan membuat wajah anda semakin panjang.

tips-penting-pemilihan-bingkai-kacamata-5

Bentuk wajah bulat

Bentuk wajah bulat biasanya adalah wajah yang tidak bersudut. Untuk mengurangkan kesan bulat , anda boleh memilih bingkai yang sedikit lebar dari wajah. Dengan cara ini , akan membuat wajah anda kelihatan panjang dan ramping. Anda harus menghindari bingkai bentuk bulat. Ia akan menyebabkan anda kelihatan lebih bulat di bahgian wajah.

Sekian sahaja tips tentang pemilihan bingkai kacamata yang sesuai dapat saya kongsikan pada anda kali ini .  Terima kasih !

 

0 1873

Orang kita kalau makan tak ada sambal memang tak sah . Lidah melayu suka makanan pedas . Berikut merupakan koleksi pelbagai resepi sambal, 7 resepi sambal pilihan lidah melayu. Dari sambal belacan hinggalah ke Sambal Hijau dan Sambal Tempoyak ! Bahan-bahan dan kaedah membuatnya ada pada description setiap gambar .

  1. Sambal Belacan Goreng

sambal-pilihan-lidah-melayu

10-15 biji cili padi ikut pada kesesuaian , jika mahu lebih pedas boleh tambah

2-3 inci belacan
2-3 biji bawang merah

1 biji tomato

Garam gula secukup rasa

Sedikit minyak untuk menggoreng

Cara :

Bawang dipotong atau belah 4 atau 6

Tomato dibelah 4 atau 6

Goreng semua bahan kecuali garam dan gula

Goreng sampai layu tapi jangan garing

Setelah itu baru masukkan semua bahan ditumbuk

Memang lembut dan senang untuk menumbuk

Akhir sekali baru masukkan garam gula secukup rasa

 

  1. Sambal Cencalok

sambal-pilihan-lidah-melayu-2

½ botol cencalok

7 ulas bawang merah- dihiris

10 tangkai cili padi hijau- dihiris

5 biji limau kasturi – perah jusnya dan hiris kulit nipis-nipis

Sedikit nenas – dicincang halus

1 biji limau nipis – ambil jusnya

 

Cara :

Satukan semua bahan dan gaul rata

Perahan limau nipis dapat menghilangkan bau hamis cencalok

 

  1. Sambal Kicap Cili Potong

sambal-pilihan-lidah-melayu-3

Cili padi dipotong

Bawang merah dimayang

Kicap manis

Asam limau kasturi @ limau nipis

 

Cara :

Campurkan kicap dengan bahan-bahan

Perahkan asam limau

 

  1. Sambal Air Asam Budu

sambal-pilihan-lidah-melayu-4

20 biji cili padi merah siam

2 biji bawang merah

1 inci belacan

Gula secukup rasa

1/3 cawan jus asam jawa

4-5 biji limau kasturi , ambil jusnya

½ cawan ‘BUDU’

Hirisan bawang besar , untuk hiasan

 

Cara:

Tumbuk cili padi, bawang erah , belacan hingga hancur dan lumat

Tuang budu, jus asam jawa dan jus limau kasturi

Tambah gula sebagai pengimbang rasa

 

  1. Sambal Tempoyak Masak

sambal-pilihan-lidah-melayu-5

2 batang serai , dititik

½ cawan air

3 camca besar tempoyak

Garam secukup rasa

1 genggam ikan bilis, rendam 10 minit dan toskan

1 biji bawang besar

15-20 biji cili padi

3 ulas bawang putih

½ inci kunyit hidup

(ditumbuk kasar)

Sedikit minyak masak

 

Cara:

Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk kasar hingga harum, masukkan serai dan tempoyak dan kacau rata. Tuang air dan tambah sedikit garam. Masak dengan api perlahan selama 2-3minit atau hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api .

 

  1. Sambal hijau

sambal-pilihan-lidah-melayu-6

250 gram cili hijau besar

50 gram cili padi hijau

4 ulas bawang merah

Minyak masak untuk menumis

2 ulas bawang putih

2 biji tomato hijau

½ sudu air perahan limau nipis

Gula pasir secukupnya

Garam secukupnya

 

Cara:

Potong lasar cikili hijau dan cili padi hijau. Kukus bawang merah, tomato dan bawang putih selama 5 minit. Angkat. Jika sudah layu, tumbuk kasar semua bahan.

Panaskan minyak, kemudian tumis semua bahan hingga layu dan harum.

Tambahkan gula, garam , air limau nipis dan kacau sehingga masak .

 

  1. Sambal Kicap

sambal-pilihan-lidah-melayu-7

Cili padi 5-10 tangkai [mengikut kepedasan yang diinginkan]

5 ulas bawang putih

1 sudu gula pasir

1 sudu gula merah

Garam secukup rasa

Perasa ajinamoto [jika suka]

Sedikit jus limau

 

Cara:

Goreng terlebih dahulu cili padi bersama bawang putih tersebut sehingga kulit cilipadi nampak agak masak sedikit dan bawang putih nampak kekuningan. Bila tumbuk cepat hancur dan sebati.

Tumbuk cilipadi, bawang putih tadi bersama gula pasir dan gula merah, garam dan perasa, dah siap tumbuk boleh lah tambahkan kicap manis dan sedikit jus limau.

 

Selamat menikmati sambal pilihan melayu terbaik !!

 

 

 

0 4935

 

Hutan Lipur Bukit Wang terletak dalam Hutan Simpan Bukit Perangin yang mempunyai jenis Hutan Dipterokarp Pamah. Keistimewaan disini ialah terdapat sebatang sungai yang dinamakan Sungai Tosak mempunyai batu-batan yang unik. Hutan Lipur ini terdapat pelbagai flora dan fauna dari Hutan Dipterokarp Pamah. ‘Permatang Seraya’ yang merupakan deretan pokok Meranti seraya (Shorea curtisii) yang berukuran melebihi 120 cm diameter tumbuh secara semulajadi. – Jabatan Perhutanan Negeri Kedah

 

riadah-rekriasi-bukit-wang-2

 

Bukit wang dijadikan kawasan mandi manda dan riadah para pengunjung yang tinggal di Kedah. Selain tersimpan banyak jenis pokok di hutan simpan ini , airnya juga bersih dan jernih. Kawasan ini dijaga rapi dari aspek kebersihan dan keselamatan.
Para pengunjung tidak dibenarkan berada di kawasan itu selepas pukul 7 malam.

riadah-rekriasi-bukit-wang-3

Untuk pengetahuan anda , nama Bukit Wang bukanlah bermaksud wang ringgit , tetapi nama ini berasal dari bahasa Thai yang bermaksud lembah yang dikelilingi bukit bukau. Maknanya  Wang Kelian bermaksud lembah Kelian, dan memang tempat Wang Kelian dikelilingi bukit bukau .

Cara untuk ke Bukit Wang ?

  •  Anda boleh menggunakan Lebuh Raya Utara Selatan dan susur keluar di Jitra Utara (Exit 182). Kemudian, belok ke arah Malau dan Kuala Nerang dan memandu terus ke lokasi peranginan ini.
  • Jika datang sekitar Julai atau Disember, pelawat berpeluang menikmati durian yang dijual di tepi jalan selain rambutan dan manggis dengan harga berpatutan.
  • Rimba Rekreasi Bukit Wang hanya kira-kira 40km dari Alor Setar dan 12km dari pekan Jitra.

riadah-rekriasi-bukit-wang-4

Walaupun tempat ini agak popular dan dijaga , namun tiada sebarang bayaran yang dikenakan sekiranya anda ingin mandi-manda di sana . Caj parking juga adalah percuma walaupun parking disediakan.

Jika anda ke negeri Kedah Darulaman , anda bolehlah cuba mengunjungi kawasan ini untuk aktiviti riadah yang santai.

 

Dapatkan harga hotel murah sekitar Alor Star hanya melalui Siputhijau.com. Klik disini

0 1668

Senaman adalah asas untuk orang yang inginkan kesihatan tubuh badan . Ia juga sering dilakukan oleh orang yang ingin mengurangkan berat badan. Namun tidak ramai yang ingin bersenam atas faktor malas dan berasa penat. Namun anda harus tahu , selain diet , senaman juga adalah perkara harian yang WAJIB dilakukan untuk kekal sihat bertenaga.

Bagi mereka yang malas bersenam , di sini saya sertakan tips senaman paling mudah dan “rare”. Anda pasti akan melakukannya sebagai rutin harian.

Parking kereta jauh

senaman-paling-mudah-dan-rare

Jika kita keluar ke shopping mall , atau ke majlis , parking di kawasan yang agak jauh. Ini kerana berjalan juga salah satu senaman yang sihat. Jadi, kurangkan masa anda mencari parking yang berdekatan pintu masuk.

Naik turun tangga 

senaman-paling-mudah-dan-rare-2

Jika rumah kita di tingkat yang tinggi , cuba amalkan tekan lift separuh dari tingkat rumah. Lagi separuh cubalah naik tangga. Amalkan setiap hari. Pasti dalam tak sedar kita dah pun membakar sebanyak 5 kalori.

 

Kemas rumah 

senaman-paling-mudah-dan-rare-3

Dalam duduk diam di rumah , cubalah bangun dan kemas rumah. Boleh membasuh baju , mop lantai , cuci pinggan mangkuk, lipat baju, sapu sampah. Aktiviti kemas rumah ini boleh mengeluarkan peluh dalam masa yang sama mmembakar kalori. Selain tu , rumah juga kemas dan cantik . Kan tak rugi bersenam dengan cara ni 🙂

 

 

Window shopping

senaman-paling-mudah-dan-rare-5

Perempuan memang suka aktiviti ni . So , tiap kali window shopping, pusing satu mall . Biar kaki lenguh , peluh keluar , anda sihat. Berjalan kan satu senaman.

 

Beriadah di taman 

senaman-paling-mudah-dan-rare3
Hujung minggu jangan terperap di rumah. Bawa anak bersiar-siar. Boleh ke Taman Tasik Titiwangsa, Taman Tasik Shah Alam , Taman Layang-layang dan banyak lagi. Boleh menaiki basikal , berjalan tengok keindahan tasik dan taman permainan. Selain boleh eratkan silaturahim , peluh pun keluar juga.

 

Berenang / gym

senaman-paling-mudah-dan-rare-4

Tahukah anda bahawa berenang adalah senaman yang baik kerana kita menggerakkan keseluruhan anggota badan? Rugilah kalau tinggal di apartment yang menyediakan gym atau kolam renang tetapi tak menggunakannya . Maintainance bayar dengan kadar yanga gak tinggi setiap bulan. Jadi, jangan lepaskan peluang bersenam di kawasan yang hanya berada di bawah rumah.

 

Itu lah  tips senaman paling mudah yang boleh kita amalkan dan tidak memerlukan modal pun. Kalau ada sapa-sapa yang nak tambah pun boleh. Benda ni mungkin nampak simple tapi BESAR impaknya. Jadi, jangan beralasan lagi untuk bersenam. Jagalah kesihatan kita bersama dalam jangka masa yang panjang. Health is wealth!

Selamat bersenam!

Virus zika semakin dikenali ramai dan menjadi sebutan. Virus ini dikatakan telah menyerang lebih 30 wilayah di seluruh dunia dan berkemungkinan akan terus tersebar di banyak tempat lagi.  Virus ini berbahaya untuk ibu mengandung. Kesan dari virus ini akan menyebabkan bayi yang dikandungkan tidak normal , gugur atau mempunyai saiz kepala yang kecil dari badan.

ancaman-virus-zika-4

 Organisasi Kesihatan Dunia(WHO) telah mengkategorikan penyakit ini sebagai merbahaya dan mematikan . Penyebaran virus ini sangat cepat dan sangat mengancam keselamatan. Antara fakta-fakta zika adalah :

1- tersebar melalui gigitan nyamuk

Individu yang mempunyai virus zika dan digigit nyamuk Aedes , sekiranya nyamuk itu menggigit individu lain , virus itu akan tersebar pada individu berkenaan.

2- tersebar melalui hubungan intim

Jika individu itu mempunyai virus zika dan melakukan hubungan intim tanpa alat pelindung dengan pasangan , maka pasangannya itu berisiko dijangkiti virus zika juga.

3- mengalami beberapa gejala di bahagian tubuh

Beberapa gejala di tubuh yang dapat dirasa individu berkenaan adalah sakit kepala, demam, lenguh otot, sakit sendi, ruam di permukaan kulit dan kekejangan. Gejala ini berterusan 2-7 hari . Individu disarankan segara bertemu doktor untuk memeriksa dan memastikan penyakit yang dialami.

4- belum ada vaksin

Sehingga sekarang , virus zika ini belum menemui vaksin atau penawar yang sesuai. Peneliti dunia sedang berusaha untuk menghasilkan vaksin virus zika. Anda disarankan agar tidak bercuti ke tempat yang mempunyai bilangan virus zika yang tinggi dan anda juga dinasihatkan agar memakai pakaian yang  tertutup seperti seluar panjang dan baju lengan panjang. Ini adalah untuk mencegah dari terkena gigitan nyamuk pembawa virus zika.

ancaman-virus-zika-2

5- mempengaruhi bayi dalam kandungan

Sekiranya ibu hamil terkena virus zika , kesan akan terkena pada bayi dalam kandungannya . Bayi berisiko terkena penyakit  microcephaly (kepala kecil), yang menyebabkan bayi berkenaan mempunyai mental yang slow dan tidak boleh hidup normal seperti bayi lain.

RECIFE, BRAZIL - JUNE 02: Dr. Stella Guerra performs physical therapy on an infant born with microcephaly at Altino Ventura Foundation on June 2, 2016 in Recife, Brazil. Microcephaly is a birth defect linked to the Zika virus where infants are born with abnormally small heads. The Brazilian city of Recife and surrounding Pernambuco state remain the epicenter of the Zika virus outbreak, which has now spread to many countries in the Americas. A group of health experts recently called for the Rio 2016 Olympic Games to be postponed or cancelled due to the Zika threat but the WHO (World Health Organization) rejected the proposal. (Photo by Mario Tama/Getty Images)
RECIFE, BRAZIL – JUNE 02: Dr. Stella Guerra performs physical therapy on an infant born with microcephaly at Altino Ventura Foundation on June 2, 2016 in Recife, Brazil. Microcephaly is a birth defect linked to the Zika virus where infants are born with abnormally small heads. The Brazilian city of Recife and surrounding Pernambuco state remain the epicenter of the Zika virus outbreak, which has now spread to many countries in the Americas. A group of health experts recently called for the Rio 2016 Olympic Games to be postponed or cancelled due to the Zika threat but the WHO (World Health Organization) rejected the proposal. (Photo by Mario Tama/Getty Images)

6- mempunyai nama pertama ZIKV

Virus ini mempunyai nama pertama ZIKV yang ditemui di salah satu hutan yang bernama Zika di Uganda 1947. Virus ini tersebar ke Asia dan Afrika pada tahun 1951 hingga 1981. Namun pada tahun 2007 virus ini mula mempunyai pengaruh 73%. Pada tahun 2014 virus ini masuk ke Amerika Latin dan sekarang ia mula tersebar ke Indonesia , Malaysia dan Singapura.

7-  mencegah dengan cara memusnahkan pembiakan nyamuk

Cegah virus ini dengan cara memusnahkan tempat pembiakan nyamuk seperti takunagn air di pasu bunga , toilet dan banyak lagi . Selain itu sediakan alat penyembur nyamuk di rumah . Tetapi jangan sembur terlalu banyak kerana ia berisiko untuk kesihatan.

ancaman-virus-zika

Salah satu pengalaman paling indah bagi pasangan yang baru berkahwin adalah berbulan madu . Lokasi berbulan madu yang selalu menjadi pilihan pasangan adalah tempat yang jarang dikunjungi , jauh dari tempat tinggal dan juga kawasan yang menarik juga romantik . Ada beberapa tempat di Malaysia yang pasti menjadi kenangan yang terindah sewaktu berbulan madu . Antara yang menjadi pilihan adalah tempat yang pasti menjimatkan kewangan pasangan .

Berikut adalah antara lokasi terbaik :-

1 . Pulau Langkawi 

hotel-casa-del-mar-langkawi

Pulau Langkawi merupakan sebuah pulau tumpuan ramai . Banyak tempat menarik yang boleh dikunjungi , Terdapat juga banyak barangan yang sukar didapati di bandar lain . Selain itu , keindahan pulau ini merupakan satu tarikan . Kawasan yang sesuai untuk aktiviti romantik . Seperti menaiki Cable Car , berkunjung ke Under Water World , dan juga melawat ke Pekan kuah .

2.Cameron Highlands Resort 

Image result for cameron highland resort

Cameron Highlands merupakan kawasan yang sesuai untuk pasangan yang meminati aktiviti luar dengan udara yang sejuk dan segar . Resort ini terletak di ketinggian 4900-5900 meter diatas permukaan laut .

3.Tanjung Aru

Image result for tanjung aru

Pantai Tanjung Aru terletak lebih kurang 15 minit dari Kota Kinabalu . Pantai ini sangat sesuai untuk bulan madu romantik bersama pasangan . Selain beriadah dan mandi , anda juga boleh menunggang kuda di sana .

4.Mabul Water Bungalows

Image result for mabul water bungalows

Tempat ini terletak di perairan Pulau Mabul, Sabah . Tempat ini diiktiraf sebagai The best dive bases in the world kerana kejernihan airnya . Dekorasi gaya moden di villa terapung ini menjadikannya semakin kelihatan indah dan segar .

5.Bukit tinggi 

Image result for bukit tinggi resort

Bukit tinggi atau Berjaya Hills Resort terletak berdekatan dengan Genting Highlands . Tempat bulan madu ini terkenal dengan kampung yang bertemakan Perancis, Colmar Tropicale . Tempat ini sangat sesuai untuk pasangan suami isteri yang suka dengan suasana romantik, santai .

6.Sipadan Water Village 

Image result for sipadan water village

Tempat ini menawarkan suasana yang romantik untuk pasangan suami isteri. Dengan air laut yang sangat jernih dan pemandangan dasar laut yang cantik menjadikan resort ini sangat sesuai untuk bulan madu.

7.Gayana & Bunga Raya Eco Resort

Image result for gayana eco resort

Resort ini terletak di Pulau Gaya. Kelihatan puncak Gunung Kinabalu dengan sangat jelas dari resort ini . Resort ini juga menawarkan SPA dengan menggabungkan rawatan cara barat dan timur .

0 3416
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Langkawi adalah lokasi pelancongan paling top kat Malaysia.. Ianya menjadi tumpaan pelancong dari dalam dan luar negara terutama musim cuti sekolah. Berikut adalah senarai tempat yang anda wajib pergi di Langkawi.

1.MAHSURI

Langkawi merupakan salah satu pulau bersejarah di Malaysia. Langkawi terletak di utara Malaysia, bersebelahan negeri KEDAH DARUL AMAN. Antara sejarah pulau Langkawi yang menjadi sebutan adalah sumpahan Mahsuri yang menyebabkan pulau tersebut tidak akan subur dan aman sehingga tujuh keturunan beliau. Darah Mahsuri dikatakan berwarna putih sebagai bukti bahawa dia tidak bersalah dan difitnah.

mahsuri1

Kota Mahsuri ini terletak di mukim Ulu Melaka 12km dari Pekan Kuah berhampiran dengan lapangan terbang Padang Matsirat.

Makam Mahsuri ini telah dibina semula dan dilengkapi dengan muzium, teater traditional dan rumah Kedah yang melambangkan seni bina rumah Langkawi yang popular pada ketika itu.

Tempat ini juga dikatakan dibina di bekas tapak rumah Mahsuri. Di dalam kompleks tersebut juga terdapat sebuah perigi yang digelar perigi Mahsuri .

Promosi Hotel Murah sekitar Langkawi. Klik disini. Harga murah hotel ini hanya melalui web siputhijau.com dan agoda.com

 

2.Pekan Kuah

Merupakan pekan utama yang ada di pulau Langkawi kerana peristiwa pergaduhan anatara dua gergasi, Mat Cincang dan Mat Raya yang wujud pada masa silam. Akibat daripada pertarungan ini kuah gulai tertumpah mengenangi kawasan ini dan dari situ Pekan Kuah mendapat namanya, dan tumpuan utama pekan ini adalah:

  • Pusat membeli belah bebas cukai
  • Jeti Feri
  • Dataran Helang
  • Restoran

Untuk pengetahuan anda , pekan ini adalah salah satu pekan bebas cukai. Ia juga merupakan syurga membeli belah kerana harga barangannya yang murah. Barangan yang sering dicari pengunjung disini adalah :

  • Minyak Gamat
  • Pinggan mangkuk
  • Coklat import jenama antarabangsa

Makanan popular disini adalah nasi kandar dan makanan laut segar yang boleh didapati di

Pekan Kuah, 07000 Bandar Kuah, Kedah

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

3.Air Terjun Telaga Tujuh

Air terjun telaga tujuh terletak di gunung Mat Cincang, dan boleh dikatakan tempat paling tenang. Air terjun ini dinamakan Telaga Tujuh kerana air terjun ini dibentuk dari tujuh mata air semulajadi yang mengalir ke tujuh telaga semulajadi yang berasingan.

 

4.Taman Burung Langkawi

Taman burung langkawi, dikenali juga sebagai Langkawi Wildlife Park, dibuka pada tahun 2002.Ia merupakan hutan tropical yang didiami oleh 2500 burung exotic yang terdiri daripada 150 species burung yang berlainan.

Taman burung ini merupakan taman burung yang tertutup dan dikelilingi oleh dinding setinggi 15 meter.Burung di taman ini berterbangan dengan bebas dan hidup di habitat yang direkacipta untuk menyamai habitat semulajadi burung burung ini. Disamping itu, taman burung ini juga mempunyai air terjun buatan manusia.

 

5.Underwater World Langkawi

Underwater World Langkawi merupakan akuarium yang terbesar di negara ini dan disini anda berpeluang untuk melihat haiwan akuatik yang menakjubkan.Underwater World ini terletak di hujung pantai cenang bersebelahan dengan Pantai Tengah. Anda boleh menjumpai 200 spesis haiwan marin dan ikan air tawar.

Anda juga boleh melihat Penguin, Ikan Jerung, Singa laut dan Ikan Arapaima yang merupakan ikan air tawar yang terbesar di dunia.Di sini juga terdapat terowong akuarium yang jika anda lalu, anda boleh melihat jerung dan penyu berenang di atas anda.

 

Waktu Makan Haiwan

  • African Penguin (11.00 am – 2.45 pm)
  • Rockhopper Penguin (11.15 am – 3.00 pm)
  • Furseal (2.30 pm)
  • Tunnel Tank (3.30 pm)

Waktu Operasi : Hari Biasa (10 am – 6 pm) | Cuti Umum (9.30 am – 6.30 pm)

Lokasi Zon Pantai Cenang, Mukim Kedawang, 07000, Langkawi

 

 

6.Kereta Kabel Langkawi

Jangan lepaskan peluang untuk menaiki Kereta Kabel Langkawi yang merupakan kereta kabel paling curam di dunia dengan kecuraman 42 darjah.

Disamping itu, kereta kable ini juga merupakan yang terpanjang  di dunia dengan kepanjangan 2.2km dan mempunyai tali kabel sepanjang 950 meter.Perjalanan dari Pekan Kuah ke Kereta Kabel Langkawi mengambil masa 30 minit dan 15 minit jika anda datang dari lapangan terbang Langkawi.

Kereta Kabel Langkawi ini terletak di Gunung Mat Cincang yang berketinggian 709 meter di atas paras laut ke puncak.Gunung Mat Cincang merupakan gunung kedua tertinggi di Pulau Langkawi, dan terletak berhampiran dengan Pantai Kok. Perjalanan ke puncak mengambil masa selama 20 minit.

Pemandangan semasa dalam perjalanan ke puncak sungguh menakjubkan. Anda akan dapat melihat keindahan rupa bentuk geologi pulau dan pantai yang mengelilingi Pulau tersebut.Anda juga berpeluang untuk melihat keindahan pemandangan laut hindi ,laut andaman dan pulau-pulau di selatan Thailand dengan jelas.

Kereta Kable ini mempunyai 3 stesyen. Stesyen pertama yang jauhnya 1700 meter terletak pada ketinggian 650 Meter, disini anda boleh turun untuk mengambil kereta kable yang seterusnya yang akan membawa anda kepuncak.Untuk keselamatan pengunjung, perkhidmatan kereta kabel Langkawi akan dihentikan ketika angin kencang dan bergantung kepada keadaan cuaca.

 

 

 

Promosi Hotel Murah sekitar Langkawi. Klik disini. Harga murah hotel ini hanya melalui web siputhijau.com dan agoda.com

0 2477

 

Hiasan ruang tamu

ruang-tamu

Lukisan adalah penyelesaian yang paling cepat & berkesan untuk menambahkan rasa bagi mana-mana ruang. Anda tidak perlu merasa seperti anda tinggal dalam tona lembut, pilihan neutral atau gua. Dengan memilih warna-warna neutral, ianya akan bercampuran dengan mana-mana perabot dan membantu untuk menjadikan cahaya dipantulkan dari sumber buatan manusia atau sumber semula jadi. Kertas dinding adalah fleksibel seperti cat kerana ianya datang dalam pelbagai corak, warna dan rasa, sesuai untuk mana-mana topik reka bentuk dalaman.

 

Perabot di ruang yang kecil diperlukan untuk mempunyai pelbagai fungsi atau yang disediakan untuk fungsi berganda. Menggunakan meja bilik makan sebagai meja kopi atau meja biasa sebagai tempat, merupakan salah satu contoh fungsi berganda. Perabot boleh digunakan untuk memecahkan kawasan kepada dua ruang. Settees, rak, meja atau skrin privasi boleh digunakan untuk membelah ruang ke atas. Sebuah perabot merupakan katil sofa. Sebuah katil sofa yang terletak jauh berpotensi untuk membebaskan ruang pejabat dan susun atur bilik tidur dan menawarkan lebih banyak ruang. Apabila memilih perabot, pertimbangkan fungsi dan tugasnya sebagai satu perabot. Semua komponen tidak perlu muat; namun ianya ditentukan yang mana satu yang akan menjadi perhatian,  yang boleh membenarkan anda untuk mereka bentuk ruang yang ada.

 

Deco rumah flat

Mereka bentuk rupa dan deco rumah flat yang bermakna anda terpaksa mengurangkan kecantikan untuk fungsi. Interaksi di antara kedua-duanya dapat membantu membangunkan fesyen reka bentuk dalaman yang tersendiri yang selesa serta luas. Dengan alternative yang banyak untuk penutup dinding, ianya semua bergantung pada pelan kewangan anda dan juga tempoh masa yang anda perlu belanja, pada sebuah tugasan iaitu mereka bentuk.

0 2330

gambar-defam

Latar belakang

  • Ahli – Sophia , Azira , Manggis
  • Berasal dari Malaysia
  • Genre pop, Hip-hop, R&B
  • Pekerjaan – Vokal, Penari , Rapper
  • Tahun aktif – 2015 hingga kini
  • Label – Tune Studio

 

De fam merupakan sebuah kumpulan penyanyi dan penari  baru yang membawakan genre pop, hiphop dan r&b. Kumpulan ini terhasil dari persahabatan Sophia Liana, Azira Shafinaz dan Cik Manggis.

Azira pernah membintangi drama Married tapi Benci bersama Syafiq Kyle di slot lestari TV3 sebagai Rina. Ada juga beberapa drama lain yang turut dibintangi oleh Azira. Beliau bertindak sebagai vokal dan berumur 25 tahun .

Manakala Sophia sebagai Rap, vokal dan berumur 26 tahun. Seterusnya Cik Manggis juga adalah vokal dan telah berumur 27 tahun.

 

Single pertama mereka yang mendapat sambutan hangat melalui stesen radio adalah

  • #SUPERGIRL

Selepas lagu tersebut melonjak naik , mereka memberanikan diri mengeluarkan single terbaru bersama Brandon Beal

 

  • With You

Cik Manggis telah pun berkahwin dengan pemain bola sepak DRB-Hicom FC iaitu Syazmin Fidaus Aminuddin berumur 28 tahun pada 18 oktober 2014 . Azira dan Sophia masih lagi bujang.

Selain itu De Fam telah tercalon dalam Anugerah Meletop Era 2016 dalam kategori Group/Duo MeLeTOP yang bersiaran di Astro RIA dan RIA HD. Mereka juga tercalon dalam Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2016 Dalam kategori artis berkumplan popular.

 

Nama yang meningkat naik ini semakin menjadi sebutan ramai . Harap mereka akan terus melebarkan sayap dalam industri muzik .

0 4666

 

Pulau pinang tersenarai dalam salah satu tempat yang digelar syurga makanan di Malaysia . Rugi jika anda berkunjung ke sana tetapi tidak merasa makanan istimewa yang tersenarai di bawah . Makanan yang mudah didapati dan sangat popular . Kebanyakan pengujung sanggup beratur panjang di gerai gerai makanan hanya sekadar untuk merasa keenakan makanan tersebut .

Disini antara senarai makanan yang wajib anda cuba –

 

  1. LAKSA PENANG

Terdapat dua jenis laksa. Satu, masam dan menyengat dan lagi satu di masak dengan susu kelapa. Jangan tanya macam mana cara buatan laksa tersebut kerana hanya orang yang menjualnya tahu rahsia resepi turun temurun itu . Sangat berbeza rasanya dari rasa laksa yang sudah biasa kita dapat di pasar malam .

 

  1. NASI KANDAR

Nasi yang di hidangkan dengan pelbagai jenis kari dan bermacam jenis lauk dengan ikan, ayam, sotong, udang dan daging. Sangat sesuai bagi sesiapa yang sangat sukakan makanan yang berempah dan pedas. Keenakan nasi yang telah dicampur gaul dengan kuah kari dan segala macam kuah berempah sangat menyengat . Rasa yang pasti tidak dapat anda lupakan . Nasi kandar juga mudah didapati di seluruh Pulau Pinang kerana ia merupakan makanan utama .

 

  1. PASEMBUR

Ini adalah versi baru rojak yang dimana pasembur ini dicampur dengan hidangan goreng dan sayuran. Kuahnya pula adalah berasaskan kacang dan sos manis yang akan membuatkan anda tak senang duduk kalau tak makan. Pasembur juga merupakan salah satu makanan yang dicari di Penang . Selalunye di makan di waktu petang atau malam . Biasanya pasembur tebaik adalah yang dijual di gerai kecil di tepi jalan . Rasanya lebih asli berbanding restoran besar .

 

  1. CHAR KOAY TEOW

Ini adalah mee goreng yang leper tapi sering di terjemahkan dengan rasa yang sangat sedap dan tiada tolak tandingan nya. Memang sedap. Makanan ini dianggap sebagai menu simple . Mudah dan cepat . Keenakan kuah kicap campuran ini juga sangat menyelerakan . Juga kebiasaanya di makan pada malam hari . Hanya berharga lebih kurang RM4 untuk yang biasa . Juga terdapat tambahan Udang atau kerang .

 

 

 

  1. MEE HOKKIEN

Mee Hokkien versi Pulau Pinang adalah sejenis makanan yang direka oleh ramai individu termasuk lah mereka yang bukan datang daripada negeri ini. Mee kuning yang di masak dengan sup udang sudah tentu akan menjadi kesukaan anda . Mee yang pastinya dihidang panas . Walaupun menu ini lebih cenderung kepada warga cina , tetapi terdapat juga versi melayu (halal) . Anda hanya perlu rajin mencari sahaja .

 

  1. HIDANGAN NYONYA , PENCUCI MULUT DAN KUIH

Untitled

Kepakaran masak komuniti Nyonya merupakan satu lagenda. Dengan herba dan rempah, makanan itu sangat sempurna di campur pula dengan nasi putih yang dimasak secara stim sementara pencuci mulut dan kuih adalah petanda kepada kelembutan dan peribadi yang berwarna warni. Ia selalu dijadikan pencuci mulut .

 

  1. ROJAK

Ini adalah satu makanan yang asasnya daripada campuran buah dan sayuran seperti nenas, timun dan water appels bersama dengan potongan cuttlefish. Manakala kuahnya pula berasaskan dressing udang. Sangat sedap dan menyelerakan . Campuran yang sempurna . Bukan sahaja serbaneka tetapi sangat mengenyangkan . Anda harus cuba sendiri untuk merasa kepuasan .

 

  1. BUKIT TAMBUN SEAFOOD

 

Bukit Tambun merupakan satu tempat yang agak dekat dari Jambatan Pulau Pinang dan menyediakan pelbagai makanan laut dengan harga yang sangat murah. Antaranya adalah udang, ketam yang sedap dan apa saja hidangan laut yang anda suka tanpa ‘membakarkan’ poket anda . Anda bebas memilih makanan laut kegemaran anda . Ia juga segar .

 

  1. FURASIAN FOOD

Kepada para penggemar makanan Rusia bolehlah ke Little Penang Street Market dekat Upper Penang Road *hanya pada Ahad terakhir setiap bulan* dan ada satu restoran makanan Rusia disepanjang Jalan Kelawai. Antara yang popular adalah kari Debel, pickles, sweetmeat, ayam bakar, burger, sup Mulligatawny pedas, kedgerees, masakan stim dan pai. Makanan yang pasti menjadi pilihan penggemarnya .

 

  1. BAK KUT TEH

Bak Kut Teh ni adalah khas buat orang yang bukan Islam yang sangat menggemari daging khinzir. Ianya dimakan bersama dengan nasi putih dan ia merupakan hidangan masyarakat Cina. Ia juga menjadi pilihan utama masyarakat cina di penang . Menu ini terdapat di semua gerai makanan cina .

1 1900

Sunnah selepas Ijab Qabul : Melakukan solat sunat 2 rakaat berjemaah suami dan isteri.

Cara untuk mengerjakannya ialah:

niat-solat-sunat-nikah

  • Lafaz niatnya : “Usolli sunnata ba’dannikahi rak’ataini lillahi Ta’ala”Allahu Akbar”: Sahaja aku solat sunat sesudah nikah dua rakaat kerana Allah Ta’ala”
  • Rakaat pertama : Membaca surah Al-Faatihah dan surah Al-Kafiruun’
  • Rakaat kedua : Membaca surah Al-Faatihah dan surah Al-Ikhlas
  • Membaca doa berikut selepas salam:

“YA Allah, Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, segala puji-pujian bagi-Mu, seru sekalian alam. Ya Allah, aku bersykur kepada-Mu, telah selesai pernikahanku ini, kami memohon pada-Mu Ya Allah Engkau berkatilah pernikahan –ku ini. Engkau jadikanlah aku dan isteriku orang-orang yang soleh. Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, pada-Mulah kami memohon pertolongan. Engkau anugerahkanlah padaku isteri/suami yang soleh, Engkau berikanlah akan daku dan isteriku petunjuk dan hidayah agar kami sentiasa di dalam keredhaan-Mu dan tunjukilah kami ke jalan yang lurus sepanjang hidup kami. Engkau berikanlah kami kekuatan untuk memimpin isteri dan anak-anak kami ke jalan yang Engkau redhai. Engkau mesrakanlah kami, bahagiakanlah kami sebagaimana Nabi Muhammad s.a.w dan Siti Khadijah, Nabi Yusuf dengan Zulaikha, Nabi Adam dan Hawa. Engkau anugerahkanlah padaku dan isteriku anak-anak yang ramai dan soleh. Engkau anugerahkanlah kami kesihatan dan kesejahteraan pada isteri/suami dan anak cucu kami sepanjang hayat kami dan sepanjang hayat mereka. Engkau peliharalah kami daripada perkara-perkara yang boleh merosak kemesraan dan kebahagiaan rumah tangga kami”

“Ya Allah ,Ya Rahman, Ya Rahim, Engkau anugerahkanlah kepada kami akan rezeki yang suci dan baik, lindungilah kami dari mendapat rezeki yang keji dan haram. Engkau jadikanlah aku, isteriku/suamiku dan anak-anak kami orang yang rajin mengerjakan solat dan bertaqwa. Engkau berikanlah petunjuk dan jalan sekiranya aku, isteri/suami dan anak-anak ku menyimpag ke jalan yang tidak Kau redhai. Engkau anugerahkanlah padaku, isteri/suami dan keturunan kami kekuatan dan keimanan untuk berbuat baik dan amal soleh sepanjang hayat kami. Engkau peliharalah kami, isteri/suami, anak-anak dan cucu-cucu kami dari sebarang mara bahaya,fitnah,dan malapetaka yang tidak diingini samaada yang lahir mahupun yang batin”

“Ya Allah,Engkau berkatilah umur kami, isteri/suami kami, anak-anak kami, cucu-cucu kami sehinggalah akhir hayat kami dan mereka. Engkau peliharalah kami, isteri/suami kami, anak-anak kami, cucu-cucu kami agar menjadi orang yang taat kepada-Mu Ya Allah, kepada kedua ibubapanya dan taat mengerjakan perintah-Mu dan taat dalam menjauhi larangan-Mu”

“Bahagiakanlah rumah tangga kami Ya Allah,(3 kali),

Engkau berkatilah rumahtangga kami Ya Allah (3 kali)”

Amin ya rabbal a’lamin…

married-couple

Latest Articles

0 779
Rizman dan Nurida selamat bergelar suami isteri hari ini. Pereka fesyen terkenal tanah air, Rizman Nordin menamatkan zaman bujangnya bersama pasangan, Nurida Suraya dalam sebuah...