Tags Posts tagged with "makan sedap"

makan sedap

0 68

Kampung baru adalah satu – satunya kawasan perumahan lama yang terletak ditengah – tengah bandar Kuala Lumpur yang berlatar belakangkan bangunan KLCC. Disini dapat dilihat kediaaman lama yang masih ada sejak zaman kemerdekaan lagi, ini kerana kita ingin terus mengekalkan tradisi dan cara hidup serta budaya melayu walapun ia terletak ditengah bandar. Disebabkan ingin terus mengekalkan budaya dan cara hidup lama, ini menjadikan peluang untuk tujuan pelancongan semakin besar.

Makanan adalah tumpuan utama tarikan pelancong bagi mereka yang ingin merasai resipi masakan melayu yang jadi turun temurun sejak dulu lagi. Terdapat beberapa kedai makanan melayu yang boleh dikunjungi disini dan pelbagai jenis makanan boleh didapati, antaranya …

 

  1. Ikan bakar

Pak Lang Ikan Bakar menyajikan pelbagai jenis ikan bakar dan terkenal di kampung baru, terletak di pintu utama jalan ke kampung baru. Terdapat juga pelbagai jenis lauk masakan melayu, dan anda akan rasa rugi jika tidak mengambil ikan bakar sebagai lauk utama dalam makanan anda.

20918091255_44328b60d7_o walking-food-trail-kampung-baru-gerai-pak-lang-ikan-bakar-uncooked

 

  1. Nasi lemak

Nasi Lemak Antarabangsa menjadi buah mulut orang ramai kerana sering mendapat kunjungan ramai, terkenal dengan resipi nasi lemak tersendiri. Terdapat juga pelbagai jenis lauk yang sesuai dimakan dengan nasi lemak seperti sambal sotong, ayam rendang, dan sambal kerang mengikut selera masing – masing.

nasi-lemak-antarabangsa-kampung-baru-kl 8052549286_bf88a2f503_o

 

  1. Ayam penyet

Ayam penyet ini asalnya dari Indonesia, namun telah menjadi kebiasaan sajian ini menjadi sajian istimewa. Wong Solo adalah kedai yang menyajikan ayam penyet dan terkenal di kampung baru, ayam ini di goreng sehingga rangup dan isi menjadi lembut. Sambal ayam penyet yang menjadikan sajian ini istimewa kerana sambal ini sesuai untuk dimakan bersama.

07_1 resepi-ayam-penyet-wong-solo-indonesia2

 

  1. Sup Tulang

Hale’s Kitchen adalah sebuah kedai masakan ala barat, namun ia juga menyajikan masakan melayu antaranya sup tulang. Sup tulang ini penuh dengan rasa lemak dan daging lembut yang menjadikan sup ini terkenal.

64966_10200436879983186_1705108361_n 3500145749_186698b608

 

  1. Tomyam seafood

Rosdet Tomyam paling terkenal di kampung baru dengan sajian tomyam, serta masakan Thailand. Terdapat pelbagai jenis masakan tomyam yang boleh didapati disini antaranya tomyam udang, ayam, sotong, ketam dan pelbagai jenis lagi. Masakan tomyam disini menjadi terkenal dengan masakan tomyam yang pedas dan pekat.

22392522379_0729883714_o 22553360136_ce948000d6_o

 

  1. Mee rebus

Jika ingin mencari mee rebus di kampung baru, kedai Mee Rebus Utara Pasembur amat terkenal disini. Disini menyajikan mee rebus penang, dengan resipi tersendiri dan harga berpatutan menjadikan kedai ini tarikan utama mee rebus di kampung baru.

141931586449-ljxjij-jpgm400x400 20141025140232-resized-800

0 15647

Anda pernah sampai Sungkai Perak? Sungkai terletak di sebelah selatan Negeri Perak. Kalau dari Kuala Lumpur tu selepas Tanjung Malim, Slim River dan seterusnya Sungkai lah. Sungkai menjadi tumpuan ramai pengunjung sejak adanya Taman Rekreasi Air Panas Sungai Klah, Sungkai. Terutamanya pada waktu cuti sekolah dan cuti-cuti sabtu ahad. Mula la penuh taman rekreasi tu. Anda mungkin juga akan berkunjung ke Sungkai sebab ada kenduri kahwin kot.. atau mungkin anda melewati kawasan sungkai untuk lari dari kesesakan teruk lebuhraya utara selatan terutama waktu cuti-cuti besar macam hari raya dan hari raya cina. Anda mungkin tertanya, dimana tempat makan sedap di Sungkai ? Mana tempat makan best di Sungkai, Perak ni?

1. Mus Tomyam

Terletak di jalan besar Sungkai. Waktu operasi hanya di siang hari dari kul 10 pagi sehingga 3 petang setiap hari kecuali hari Ahad. Apa yang istimewa disini? mestilah sup burung unta 🙂 dan nasi ayam. Secara peribadi saya paling menggemari Nasi ayam di Mus Tomyam. Kelainannya adalah pada nasinya itu. Rasa nasi nya sahaja dah sedap dan apabila makan bersama ayamnya terus lebih nikmat lain macam.. hehe.. saya suka bungkus aje nasi ayam dan makan di rumah sbb boleh makan dengan kicap ABC di rumah . perh..

mus-tomyam-sungkai
nasi goreng ayam
mus-tomyam-burung-unta-sungkai
sup daging burung unta disediakan hanya pada hari Rabu sahaja

mus-tomyam-sungkai-burung-unta mus-tomyam-sungkai-2 mus-tomyam-sungkai-siputhijau

 

 

 

Lokasi StreetView Mus Tomyam

Terletak di depan Petronas Sungkai

mus-tomyam-dekat-petronas

mus-tomyam-street-view
terletak betul-betul di tepi jalan berhadapan dengan Petronal Sungkai

Ingat.. jangan datang waktu malam, sebab Mus Tomyam hanya buka pada waktu siang sahaja..

Book hotel dan homestay murah di Agoda siputhijau.com, diskaun sehingga 65% . Klik disini

 2. Sarapan di Warung Nam Cheng

Jika anda inginkan kelainan sebelah pagi.. bersarapan lah di warung Nam Cheng.  Menyediakan sarapan pagi ala Kelantan seperti Nasi Kerabu, nasi dagang, laksam dan juga nasi lemak. Disamping itu warung ini menyediakan pelbagai jenis kuih-muih dan lauk pauk lain. Terletak di bulatan pekan Sungkai. Lihat peta dibawah.
image

image
image

 

 

Untuk lebih nampak jelas anda boleh lihat streetview berikut..

 

 

 

 

3. Nasi Buluh atau Nasi Bamboo Sg Klah, Sungkai, Perak

Rasanya tempat ni paling femes kat area Sungkai ni. Sejak masuk kat Majalah3 hari tu, orang berpusu makan sini. Terutamanya pada hujung-hujung minggu. Parking kereta punya la jauh dan terpaksa menapak ke warung Nasi Bamboo ni. Silap-silap nak duduk makan pun kena menunggu.

Dari segi makanan dan lauk pauk dia, bagi saya memang sedap terutama penggemar masakan nasi kukus dan ayam kampung. Tarikan utama untuk ke warung ni adalah Nasi Buluh atau Nasi Bamboo.

 

nasi-bamboo-sg-klah-sungkai

 

nasi-bamboo-sg-klah-sungkai-makanan

 

nasi-bamboo-sg-klah

 

nasi-bamboo

 

Nak tau lokasi dimana? ok dibawah ada peta ke Restoran Nasi Bambo Sg Klah Sungkai

 

 

ps – ok.. mungkin ada lagi tempat makan menarik di sungkai ni .. jika ada tempat  makan yang best di sungkai harap dapat berkongsi dengan saya.. boleh komen dikotak dibawah ni.

Book hotel dan homestay murah di Agoda siputhijau.com, diskaun sehingga 65% . Klik disini

 

 

Latest Articles

0 68
Kampung baru adalah satu – satunya kawasan perumahan lama yang terletak ditengah – tengah bandar Kuala Lumpur yang berlatar belakangkan bangunan KLCC. Disini dapat...