Keburukan Vape Boleh Meyebabkan Koma

Admin ada cerita ni, terkejut jugak bila dapat tahu pasal cerita ni. Selalunya yang menggunakan Vape adalah bertujuan untuk berhenti merokok. Satu Malaysia dah tahu apa itu vape kan. Untuk pengatahuan korang Malaysia adalah negara yang kedua tertinggi penggunaan vape, bukan sahaja orang dewasa malah bawah umur pun ada.. ini yang kurang enak ni.

Ada yang kata Vape boleh menyebabkan pelbagai penyakit seperti paru-paru berair, sakit jantung, ada yang berpendapat vape lebih berisiko dari rokok sehingga boleh menyebabkan koma.

Pada suatu petang ada brother ni baru balik kerja, nama samaran dia Mat, Mat nampak murung dan sangat stress, kerana hampir dipecat oleh majikan dia hari tu. Apabila dah stress dia pun cari la rokok merata untuk mengurangkan stress tapi tak jumpa. Dia ni pun penguna Vape, perisa kegemarannya Manggo Lassi,  Admin yakin kebanyakkan pengguna vape tahu flavor ni.

Sebabkan tersangat la stress dia pun isap vape tanpa henti, dari full tank flavor tu sampai tinggal sikit. Masa dia dah nak sampai area rumah dia, dia pun ambil keputusan nak makan dekat mamak. So masa dia nak cari meja makan dia terserempak dengan kawan dia, kawan dia ajak makan sekali, dia pun okey jela, tapi mereka tak bersembang pun, Mat ni isap vape dan tak hirau kan kawan dia.

Tiba-tiba flavor dia habis, dan dan mula rasa hangit, dia mintak rokok dekat kawan dia. ” Wei Faiz ada rokok tak”, ” Aku isap vape la sekarang, dah berhenti merokok” jawab faiz. Mat menggaru kepala, dia tanya lagi ” Wei flavor apa vape kau ?” “Manggo Lasi jawab Faiz” Mat ketawa, dia gembira kerana itu adalah perisa kegemarannya. Faiz menggulurkan vapenya, dengan pantas Mat mengambil sambil tersenyum ” Mesti mahal vape si Faiz ni, berat dan selesa bila pegang ” kata Mat di dalam hati.

Dengan terujanya Mat terus mencuba. Tiba-tiba mukanya masam dan ketika itu Faiz ketawakan dia dengan kuat. Dia meninggikan suara ” Ini bukan Manggo Lassi ini Nenen!!” lalu dia mencapakkan Vape itu ke kepala Faiz, Faiz pitam dan koma.

Huhuhuhuu.. Jadi elakkan la bergurau ketika kawan tengah marah.

NO COMMENTS

Leave a Reply

CommentLuv badge